معرفت بشرى در پى اشتباه آشکار خویش در مورد تفسیر معناى وحدت حقیقى خداوند، و به اقتضاى اعتقاد خود به نامتناهى بودن ذات خالق عز و جل و اطلاق وجودى‏ اش، هیچ چیزى را جدا از هستى او و مبائن با وجود وى نمى‏ داند، و حقیقت وجود هر چیز و هر زمان و مکان را جلوه اى و حصّه‏ اى از وجود خداوند دانسته، ادراک هر چیز را عین ادراک وجود او مى ‏شمارد؛ ولى مکتب وحى و برهان، خداوند سبحانه و تعالی را خالق و آفریننده همه چیز، و مبائن و مخالف با همه آن‏ها، و فراتر از امکان هر گونه وصول و ادراک و احاطه و شناخت معرّفى مى‏ نماید. امام رضا علیه‏ السلام مى‏ فرمایند:

هو أین الأین وکان ولا أین، وکیف الکیف وکان ولا کیف، فلا یعرف بکیفوفیه، ولا بأینونیه، ولا یدرک بحاسه، ولا یقاس بشیء.[۱]

او “مکان” را مکان نمود او بود در حالى که مکان وجود نداشت، و “کیفیت” را کیفیت فرمود و او بود در حالى که کیفیت وجود نداشت، پس او را متّصف به کیفیت و مکان نمى ‏توان شناخت، با هیچ حسّى ادراک نمى ‏شود و با هیچ چیزى مقایسه نمى‏ گردد.


اصول دین

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ساعت شنی سیلیس آموزشگاه موسیقی سرنا بررسي تخصصي مانيتور فناوری و طراحی Rob لینک یاب اخبار مذهبي لینک یاب لینکدونی تلگرام ganja-musicir